Ai auzit de marketingul emoțional? Ce presupune și de ce este atât de eficient? 

De ce crezi că oamenii achiziționează de obicei o anumită marcă de produs sau serviciu? Care sunt variabilele care îi influențează cel mai mult? Citește în continuare articolul și vei găsi o serie de răspunsuri legate de marketingul online și de psihologia consumatorului. 

Pe scurt, vom prezenta câteva elemente definitorii marketingului emoțional și cum cum te poate ajuta să-ți extinzi afacerea, atrăgând un număr cât mai mare de potențiali clienți care, în timp, vor deveni consumatori fideli brandului pe care îl promovezi. 

Dar înainte de a începe…

Ce reprezintă conceptul de marketing psihologic? Care este rolul acestuia în luarea deciziilor și ce alte elemente contribuie la eficacitatea atragerii de noi clienți și menținerea unei relații optime cu aceștia? 

Ce presupune conceptul de marketingul emoțional? 

Marketingul emoțional este practica intenționată de a folosi mesaje persuasive în reclame și campanii care apelează la emoțiile oamenilor pentru a dezvolta o conexiune mai profundă cu publicul cu scopul de a atinge obiectivele propuse inițial. În mod obișnuit, acest concept utilizează un singur apel emoțional per mesaj. 

Fie că discutăm despre frică, furie, fericire sau lăcomie, mesajul de marketing face apel la emoția care are cea mai mare probabilitate de a convinge publicul țintă să facă acțiunea dorită. Potrivit unui studiu din 2016, reclamele care prezintă o anumită emoție au o rată de efect cu 23% mai mare decât cele care nu au. De ce? Pentru că (aproape) toate deciziile sunt influențate de emoție. Mai mulți agenți de marketing au recunoscut că emoțiile controlează întregul peisajul marketingului online și offline.

Cum poți evalua eficiența marketingului emoțional pentru afacerea ta?

Clienții te vor ține minte mai ușor. Conform mai multor studii de specialitate, s-a stabilit că emoțiile și memoria au o legătură strânsă. Prin urmare, oamenilor le place să-și amintească circumstanțe care au creat o anumită emoție. Atunci când transmiți publicului țintă emoția potrivită prin acțiuni și mesaje de marketing, acesta își va aminti produsul sau serviciul pentru o lungă perioadă de timp.

Produsul sau serviciul vor fi transmise mai departe către cunoscuți. Dacă ceea ce oferi provoacă un răspuns emoțional puternic, consumatorii tăi vor răspândi întotdeauna vestea. Indiferent dacă împărtășim emoții pozitive sau negative, este un obicei pe care oamenii îl fac indiferent de situație. 

Evident, dacă vrei ca produsul sau serviciul tău să comunice bine ceea ce vrei să transpui, fii conștient de emoțiile și intensitatea pe care le transmiți. De asemenea, nu trebuie să presupui că doar emoții pozitive pot avea un impact benefic asupra celorlalți. Totodată, emoțiile negative pot motiva acțiuni care au ca rezultat efectele dorite, însă acest lucru depinde de produs, de mediu și de caracterul întreprinderii tale.

Îți vei menține clienții aproape și vei crește popularitatea brandului tău. Multe studii au arătat că un public care dezvoltă o conexiune emoțională cu un brand are cu 306% mai multe șanse să-i rămână loial. Mai mult, cercetătorii spun că reclamele cu un mesaj emoționant au o rată de succes de 32% în rândul publicului, față de o rata de 16% obținută în urma reclamelor tradiționale. 

În continuare, vom discuta despre cele mai puternice emoții pe care le poți folosi în tehnicile de marketing pentru a te situa cu un pas mai aproape de succesul dorit. Această metodă a adus, de-a lungul timpului câștiguri substanțiale pentru mărcile de top din lume. 

Cele mai puternice emoții de folosit în publicitate:

FURIA – Această emoție a determinat întotdeauna oamenii să realizeze că pentru a rezolva o problemă recurentă, acel lucru/acțiune trebuie să suporte modificări. Majoritatea războaielor și revoluțiilor de la nivel global au început atunci când oamenii deveneau furioși și simțeau nevoia de schimbare. La fel se întâmplă și în domeniul marketingului. Reclamele încearcă să transmită un mesaj societății cum că lucrurile au nevoie de ceva nou care să îmbunătățească stilul de viață. 

Acest lucru a fost realizat de Always prin redefinirea cuvântului „ca o femeie”. Anunțul Always #likeAGirl a fost un succes extraordinar, cu 76 de milioane de vizualizări YouTube din peste 150 de țări. Mai mult, proiectul publicitar a strâns peste 1 milion de distribuiri și 4,5 miliarde de afișări globale. 

FERICIRE – Unul dintre cele mai bune exemple de marketing în care s-a folosit această emoție este reclama de la Coca-Cola din 2015. Campania a făcut apel la dorința oamenilor  de a fi fericiți, promovând în același timp conceptul de conexiune umană. Coca-Cola a avut un succes extraordinar, iar ratingul mărcii a crescut cu 2%, în consecință. În ceea ce privește calitatea, recomandările și reputația companiei, s-a observat un impuls notabil.

LĂCOMIE – Putem fi cu toții de acord că oamenii sunt adesea lacomi în multe situații, iar acest lucru este unul destul de valoros pentru noi, ca marketeri, mai ales dacă putem gestiona situația în propriul interes. Consumatorii au dorit întotdeauna să obțină mai mult decât au plătit pentru un produs și este responsabilitatea noastră, ca profesioniști în marketing, să le oferim această noțiune.

APARTENENȚA – Orice individ simte nevoia de a fi parte dintr-un grup. Este inerent caracterului nostru social. Companiile care au avut un mare succes în advertising cunosc acest lucru, motiv pentru care au început să stabilească comunități online și offline în care clienții lor cei mai devotați ar putea împărtăși interese reciproce. În consecință, este mai dificil să faci o greșeală dacă folosești apartenența drept sentimentul principal transmis în reclamele tale. 

FRICA – Dintre toate emoțiile umane, frica este de departe cea mai puternică. Utilizarea terorii în comunicările de marketing poate fi cea mai bună opțiune a ta. Pentru a face acest lucru, trebuie să ai o înțelegere profundă a publicului căruia te adresezi, preocupările acestora și unde să „atace”. Dacă poți identifica temerile publicului țintă, vei fi asigurat de succes.

Atenție! Nu trebuie să fii insistent în mod repetat. Pentru a atrage atenția consumatorului, este suficient să evidențiezi o singură caracteristică în mesajul publicitar. Încheiem cu câteva sfaturi care te vor ajuta să stăpânești mai bine această această zonă a marketingului. 

Vrei să faci marketing emoțional orientat spre rezultate? 

Pentru a obține o mai bună înțelegere a consumatorilor tăi, singura modalitate prin care poți să ajungi la inimile lor este prin mesaje și campanii care să abordeze tehnici de marketing emoțional. Nu uita că trebuie să spui o poveste după ce ai dobândit o înțelegere emoțională cu publicului tău.

S-a demonstrat că indivizii procesează informațiile mult mai eficient atunci când sunt prezentate sub forma unei povești. Marketingul emoțional este o tactică de viabilă, dar în același timp destul de riscantă. Dacă vrei să manipulezi consumatorii folosindu-te de emoțiile lor, trebuie să fii extrem de precaut. 

Pentru mai multe informații, consultați pagina de servicii Marketing Agrafa. Hai să vorbim! Ne găsești acum și pe Facebook.